طبق آمار ها و گزارشات منتشر شده اخیر، اخیرا دولت ایران تامین نیاز کشور های عربی را در اولویت قرار داده است و بیشتر تولید کنندگان فولاد در ایران، به بازار های عربی توجه بیشتری دارند. دلیل این امر را عده ای محدودیت‌های صادراتی اروپا علیه تولیدات ایران می دانند. در سال هایی که ایران دچار رکود اقتصادی شده بود، تنها راه نجات دهنده ی اقتصاد صادرات بود. اروپا یکی از اصلی ترین بازار های صادراتی ایران بشمار می رفت. اما به دلیل آنکه اروپا یک سری موانع جدی بر سر راه واردات فولاد از سمت ایران ایجاد کرد، شرایط برای صادر کنندگان بطور کلی تغیر یافت.

کشورهای عربی هدف تازه فولاد سازان ایران

با توجه به مطالبی که ذکر شد، به دنبال محدودیت هایی که برای صادرات فولاد به اروپا وضع شده بود، فولاد سازان ایرانی هدف بازار خود را تغیر دادند و کشور های عربی به عنوان بازار صادراتی خود انتخاب کردند. در چهار ماه اول  سال ۱۳۹۶ شرکت فولاد مبارکه ۴۷۶ هزار تن  فولاد به کشورهای عمان و امارات و مصر صادر کرد که ارزش صادراتی ان برابر با ۲۰۰ میلیون دلار امریکا بود. همچنین لازم به ذکر است که مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اعلام کرده است که قصد دارد صادرات محصولاتش را تا آخر سال جاری ادامه بدهد. البته با وجود تمام این تفاسیر، صادرات فولاد به کشور های عربی مزیت دیگر مانند نزدیکی راه و کاهش هزینه های ناشی از حمل و نقل نیز دارد.

از طرف دیگر رابطه ایران با کشورهای همسایه با وجود فراز و نشیب‌های زیاد بسیار مستحکم است و به همین دلیل احتمال مختل شدن شرایط روند صادرات فولاد به این کشورها بسیار کم است. نکته سوم اینکه شرکت‌ های فولاد سازی کشورهای عربی وضعیتی شبیه ایران دارند وهزینه تامین انرژی و آب در این کشورها تقریبا مشابه ایران است و مشکلی که شرکت‌ های فولاد سازی ایران در بازار کشورهای اروپایی با آن مواجه شدند در بازار کشورهای عربی مشاهده نخواهد شد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.